Oktoberfest! - Reisverslag uit München, Duitsland van Marloes - WaarBenJij.nu Oktoberfest! - Reisverslag uit München, Duitsland van Marloes - WaarBenJij.nu

Oktoberfest!

Blijf op de hoogte en volg Marloes

10 Oktober 2014 | Duitsland, München

Lieve allemaal,

Ik heb het gevoel alsof de ik de laatste blog maanden geleden geschreven heb.. in de tussentijd ben ik zo druk bezig geweest en ineens ben ik ook alweer bijna klaar met stage!

Op 20 september begon het oktoberfest. Van tevoren dacht ik dat ik het absoluut niet leuk zou vinden, maar goed, je moet het toch wel gezien hebben als je in Munchen bent. Het begon op zaterdag met het bier dat met paard en wagen naar de Theresienwiese of ook wel Wiesn gebracht wordt en de burgemeester die een kraantje in een vat bier slaat en ‘O’zapft is’ roept. Het was hartstikke slecht weer dus ik heb dit live op tv gekeken (serieus!) in plaats van erheen te gaan. De dag erna was het weer beter en was er een trachtenparade, met kleding uit allerlei dorpen uit Beieren en komen er in de stoet ook wagens van de brouwerijen voorbij. Ben daarna voor het eerst op de Wiesn geweest. Wat is het groot! En heel anders dan ik gedacht had. Elke brouwerij (er zijn er 6 in Munchen) heeft minstens één eigen tent (nouja, tent.. er passen een paar duizend mensen in..eerder een gebouw dus), maar de meeste hebben er meer dan één. Daarnaast is er een enorme kermis en kun je er allerlei typische dingen eten. Zo is er de Ochsenbraterei, een biertent waar er een os aan het spit hangt, of een halve meter bratwurst, gebrande amandelen, brathendl (gebraden halve kip), knodel, steckerlfisch (gerookte vis op een spies) en schweinshaxe (varkenspoot). Vanaf de toren van de St. Paulskirche naast de Wiesn zag ik pas echt hoe enorm groot het oktoberfest is. Een paar dagen later gingen we met het lab (iedereen behalve de professor) naar het oktoberfest. En natuurlijk iedereen op de Chinese geneeskunde studenten na in dirndl en lederhosen, ook ik! De dirndls die ik van een collega geleend had pasten helaas niet en waren ook niet echt mijn smaak, voor zover een dirndl je smaak kan zijn. Ze waren felroze met zwart.. Mijn huisgenoot had er nog eentje hangen die wel paste: een rood met blauwe. Zie de foto's (gelieve niet als chantagemateriaal te gebruiken hahaha) Ik kan je vertellen: comfortabel is het echt NIET! Zeker niet als je bedenkt dat bier per liter verkocht wordt en je in de meeste tenten ook moet eten. Nadat we eindelijk een plaats hadden gevonden naast een groep handtastelijke en dronken Oostenrijkers (die er met hun bedrijf waren…) stonden binnen no time de liters bier op tafel. Die van mij is natuurlijk niet opgegaan…. Daarna verhuisden we naar een andere tent. Ook daar begonnen de mensen naast ons (ook deze waren flink bezopen, maarja dat kan ook bijna niet anders) grappige verhalen te vertellen (not). Daarna hebben we in het donker nog een rondje gedaan over de verlichte Wiesn. Helaas is de sfeer ’s avonds heel anders dan overdag, overdag zijn er vooral gezinnen en ’s avonds moet je oppassen dat je niet in de kots of op iemand die dronken op de grond ligt stapt.. Mijn begeleider was stiekem wel een beetje dronken, de roltrap naar de metro was iets te veel voor hem…

Vorig weekend kwam Suzanne naar Munchen :D We hebben enorm veel bijgekletst (waarom praten wij altijd zo vreselijk veel Suus??? hahaha) en veel gezien. Op zaterdag hebben we een stadstour gedaan, viktualienmarkt en Englischer Garten bezocht, het uitzicht over de stad bekeken (ik geloof dat het voor mij de 5e keer was dat ik op die kerktoren stond..) en op zondag zijn we naar Schloss Nymphenburg gegaan. Helaas werkte het weer absoluut niet mee en zat een bezoekje aan Neuschwanstein of de Starnberger See er niet in. Natuurlijk zijn we ook nog even bij het oktoberfest geweest, maar omdat het het laatste weekend was, waren de tenten overvol en gesloten en het was nogal koud. Vond het super dat je er was Suus!

Gisteren was het ineens, nadat het een aantal weken wel winter leek, 25 graden en een strakblauwe lucht. Dat kwam door de zogenaamde fohnwind, die zorgt ervoor dat het warm wordt en de luchtvochtigheid sterk daalt. Hierdoor lijken de bergen veel dichterbij en dat moest ik natuurlijk wel even gaan checken. Het gebeurt maar enkele dagen per jaar en ik had het nog niet meegemaakt. Dus na stage snel naar de Olympiaturm gegaan. Het was echt prachtig en ik was nog maar net op tijd, een kwartier nadat ik bovenop de toren stond was het donker. Helaas was het dus al niet supergoed zichtbaar meer, maar de bergen leken echt heel erg dichtbij. Normaal zijn ze in de verte te zien maar op foto’s is het dan niet te zien. Dit keer waren ze op foto’s wel te zien, maar dat is niks vergeleken met hoe mooi het echt was.

Het aftellen is voor mij echt begonnen, ik ben nog 5 weken in Munchen, waarvan nog 4 in het lab. Op 16 november ben ik weer terug in Nederland. Dit weekend ga ik de eerste versie van mijn verslag inleveren dus daarna is het iets rustiger en heb ik hopelijk nog wat tijd voor leuke dingetjes, zoals volgend weekend als mijn moeder langskomt!! Een ding is nu al zeker: ik had geen leukere stage kunnen hebben in de VS. Tot nu toe heb ik het zo naar mijn zin, ik ben nog geen dag met tegenzin naar stage gegaan (dat kon ik niet bepaald zeggen over mijn stage in Utrecht) en het is ook erg gezellig met alle phd’ers op het lab.

Liefs,
Marloes

  • 11 Oktober 2014 - 09:36

    Jenny:

    Ha Marloes,

    Wat leuk om je blog weer te lezen! Hilarisch dat je bij het oktoberfest bent beland...lijkt me een hele belevenis!! En ook nog helemaal in zo'n bijpassende outfi;) Fijn dat het zo goed bevalt op het lab. Hoop dat het dit weekend allemaal lukt met je verslag! Heel veel succes en plezier nog de komende weken!

    Liefs Jenny

  • 11 Oktober 2014 - 13:51

    Maaike:

    Hey Marloes,

    wat een superleuk verhaal heb je weer geschreven :) Ik wist natuurlijk het meeste al, maar toch leuk om nog een keer te lezen ;) Ik ben blij voor je dat je het zo naar je zin hebt! Maar ik ben ook wel blij dat je bijna weer terugkomt hoor :P Geniet nog van je laatste weken!

    Groetjes van Maaike

  • 11 Oktober 2014 - 16:03

    Lianne:

    O jee Marloes, dat wordt dus volgend weekend voor de 6e keer de kerktoren op!! Leuk om je verslag te lezen en de foto's te bekijken. Die zweefmolen blijft me boeien, wat een eng ding! Ennu... gaaf jurrukie zo'n dirndl.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, München

Stage in München

Zes maanden stage in München

Recente Reisverslagen:

09 November 2014

Laatste week!

10 Oktober 2014

Oktoberfest!

31 Augustus 2014

Over de helft!

16 Juni 2014

Kastelen, kastelen en nog eens kastelen

17 Mei 2014

Eerste maand in München
Marloes

Actief sinds 14 Mei 2014
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 1846

Voorgaande reizen:

12 April 2014 - 16 November 2014

Stage in München

Landen bezocht: